Nyheder

19. april 2015

Francesco solo

En fantastisk weekend kulminerede med en solo: Francesco Barfoed kunne søndag for første gang starte alene i ASK 21eren, R2. Efter de obligatoriske simulerede wirebrud sendte instruktør Jens Børsting Francesco afsted alene. Bagefter modtog Francesco sine kammeraters lykønskninger med hvad der nu kunne plukkes af markens blomster. Stort tillykke.

Poul Smed har i årrevis trofast vedligeholdt det gamle spil Jochum, uden at nogen troede der nogensinde blev brug for det. Men det gjorde der lørdag. Dagen med det forrygende vejr. Det store spil PONI fik en defekt, som ikke kunne laves lige med det samme, så mens Niels Holck og Jørgen Hansen gik i kødet på PONI, blev Jochum støvet af, fik frisk luft i dækkene og livgivende strøm i batteriet, og så virkede det bare. Og for at det ikke skulle være løgn, var det de to veteraner, Ove Nesdam og Arne Gammeltoft, der havde spiltjansen, og de fik bare starterne til at køre som en leg, som fod i hose, det var den rene svir.

PONI var klar igen efter noget svejsen mm. over middag.

Lørdag var der termik for alle til 1.600 meter, som gav mulighed for at flyve lange opgaver. Og Sonni Jakobsen, som for nylig blev omskolet til LS4, blev her i weekenden omskolet til Ka-8. Nu skal han prøve, hvordan det var at svæveflyve længe inden hans mor blev født. Stort tillykke til Sonni.


Spillet Jochum. Gammelt men utrolig pålideligt og i stand til at trække de tosædede op med fuld skrue. Og selvfølgelig har Poul Smed forsynet spillet med tøjsnor og iøvrigt holdet det i excellent god stand


Ove Nesdam ser lidt bekymret ud, men det var der ingen grund til. Han kørte spillet med indføling og ekvilibrisme


Francesco Barfoed med et tilfreds smil efter soloflyvningen. Siddende bagved smiler Jens Børsting ikke mindre tilfreds med den dygtige elev
Man må tænke sig til hurraråbene. Årets første solo. Tillykke til Francesco.


06. april 2015

Sonni Jakobsen bestod S-certifikat prøven

Sonni fik sit S-certifikat i dag, og det er dermed det første S i år.

Niels Holck aflagde prøven og alt gik fint.



01. april 2015

Nyt klubfly udfordrer pladsen i hangaren

Klubbens formand er både overrasket og glad - men også bekymret for pladsen i hangaren! Flyveklubben får nemlig helt uventet nyt fly i hangaren denne sommer. Flyet, som formanden enerådigt har valgt at købe til klubben, er en ASG 32 MI (med selvstarter)!

Forklaring på at dette kan lade sig gøre, har formanden været tvunget til at holde hemmeligt indtil i dag - præcist et år efter Søren fik besked om en enestående arv fra ganske uventet side.

Søren Sarup har deltaget i en stor international undersøgelse under EGU, med fokus på at afdække de psykosociale dynamikker i flyveklubber og bestyrelser. Arbejdet har været omfattende og har stået på i hele hans formandsperiode. Den tidligere bestyrelse viste sig at være et særdeles velegnet objekt til sådanne studier. Det er i forbindelse med studiet, at Søren har fået stor ros for sine evner som formand for ØSF og er blevet valgt som arving til en af studiets hovedmænd.

I følgegruppen til studiet indgik nemlig en stor mæcén, pilot, forsker og PhD, Aphriluis Phriomus, og det er netop formandens tætte samarbejde med ham, der har betydet, at han har testamenteret klubben, repræsenteret ved formanden, en kontant arv, båndlagt til indkøb af et fremtidssikret klubfly - som Søren selv har valgt skal være en ASG 32 MI. Flyet forventes leveret til juli 2015!


Fra juli kan ØSFere trække lod på en ASG 32 MI, som bliver leveret lige før sommerlejren begynder. Flyet vil være udstyret med det ypperste: LX Zeus 5.5 IGC i såvel forsæde som bagsæde, fastmonteret iltapparat og lædersæder. Og selvfølgelig i en Cobra vogn med stabilisator.


25. marts 2015

Besøg fra Druestrup Friskole

Onsdag den 25. marts fik ØSF besøg af 5 skoledrenge fra 4. og 5. klasse fra Druestrup Friskole. Drengene var i færd med et forskerprojekt om flyvemaskiner, og spurgte om de ikke måtte besøge ØSF. Og selvfølgelig måtte de det.

Først blev de bænket i briefinglokalet, og fik nogle lektioner i meteorologi og aerodynamik af instruktør Ulrik Friis. Nu er det imidlertid meget lang tid siden Ulrik har undervist 11-12 årige, så om han ramte plet med sin undervisning må tiden vise.

Men et besøg i en flyveklub skal jo gerne afsluttes med en flyvetur, og alle drengene fik en tur i bagsædet på klubbens skoleflyver, en AS K21, OY-XKO. I daglig tale kaldet R2.

Desværre var sigtbarheden ikke den bedste, men flere af drengene kunne dog få øje på Dalby nord for flyvepladsen. Alle drengene fik mulighed for at styre lidt, de skulle holde farten, og det var de faktisk ret gode til. Der blev også demonstreret G-påvirkning og stall. I spilstarten kom flyet op i 500 meters højde, som er det samme som 1.700 ft.

Det var en kold dag, men drengene var hårdføre og holdt ventetiden ud.


Fra venstre: Jamie, Christian H., Ulrik (ikke skoledreng), Christian B., Thobias og på knæ: Anders. Der var endnu en dreng i gruppen, Noah, som desværre ikke kunne komme. Han må have sin flyvetur til gode.


21. marts 2015

I regn og blæst blev sæson 2015 sat i gang i ØSF

Niels Holck og co. har lavet et stort arbejde med at istandsætte startvognen. Ny vinduer, nyt betræk, maling inde og ude. Der er lagt mange timer i istandsættelsen, og flot er den da også blevet.

Og nu skulle den så have et navn. Den skal hedde Røde Erik. Røde kan vi godt forstå, men Erik? Nå, det er for sent nu, for nu hedder den Røde Erik idet formanden døbte den ved at smadre en helt uåbnet og autentisk og af kassereren fremskaffet øl med navnet Red Eric ind mod vognen lige før vindposen blev hejst.

Formand Søren Sarup lovede kraftig termik i 2015, det skal han jo som formand, og vi skal nok lade være med at råbe løftebrud efter ham, hvis det ikke passer. Men mon ikke det kommer til at passe, nu når vi får lidt mere global opvarmning i Kongsted og omegn?

Let silende regn og tiltagende blæst fra NØ akompagnerede såvel startvognsdåben, vindposehejsningen som formandens tale. Så vi fortrak ind i hangaren, hvor der var plads nok til at samle flyene. Rotax Falken var netop færdig på værkstedet, så den blev også samlet. Nu er flyveklubben klar når vejret bliver bedre.
Søren Sarup slynger med stor kraft og præcision en flaske Red Eric øl ind mod startvognen, så flasken går i stykker, glasskårene fyger og øllet går til spilde. Men nu er den flot renoverede startvogn døbt: Røde Erik.


10. marts 2015

Sæsonstart 2015

I år begynder sæsonen den 21. marts kl. 9, hvor vi mødes til fælles ØSF morgenbord, og bagefter skal den nye vindpose op og flyve. Formanden vil nok sige et par ord efter vindposen har foldet sig ud.

Inden vi kan begynde at samle flyene og stille dem i hangar skal den lige tømmes for borde, bænke, trampolin o.lign., for slet ikke at tale om de mange campingvogne, der igen skal ud og rulle.

Er vejret godt og banen tør begynder vi med de første PFT flyvninger. Men husk at du først skal have skrevet for den teoretiske del inden du flyver den praktiske PFT.


01. marts 2015

Generalforsamling 2015

Før generalforsamlingen blev indledt, blev ØSFs æresmedlem, Poul Smed, hædret med tildelingen af danske svæveflyveres højeste æresbevisning, som gives for en særlig fortjenstfuld indsats for dansk svæveflyvning: Göta Pokalen.

På DSvUs repræsentantskabs møde, som blev afholdt dagen før ØSFs generalforsamling, modtog ØSFs formand, Søren Sarup, pokalen på Pouls vegne. Og Poul fik overrakt pokalen af Søren foran alle sine klubkammerater, som gav Poul et stående og langvarigt bifald.

Det vil kræve rigtig meget plads at beskrive, hvor meget Poul har betydet for ØSF. Og Pouls indsats har ikke alene omfattet ØSF, men han har også på landsplan sat nogle vigtige aftryk.

Stort tillykke til Poul med en meget fortjent hædersbevisning.


Poul Smed har netop modtaget Göta Pokalen af Søren Sarup. Alle klubkammerater gav Poul en stående applaus.

Ellers var der ingen overraskelser til medlemmerne på ØSFs årlige ordinære generalforsamling. Formand Søren Sarup sagde i sin beretning, at det forløb der havde været i 2014 med udskiftning af to fly og køb af et nyt fly ikke tidligere er set i klubbens historie. Han var overbevist om, at disse fornyelser i flyparken ville medføre flere og bedre flyve oplevelser for medlemmerne.

Klubben har en rigtig god økonomi, som er blevet styret med fast hånd af Ulrik Eilert.

I det sportslige luftrum har der været rigtig mange fine resultater af ØSFs piloter. To af dem har deltaget i VM, og mange flere i DM, Sun Air Cup og SM. Og vi har en fremadstormende junior, som blev nummer 3 til Junior DM. ØSF tog en tredieplads i Termik-Ligaens første division. ØSF har klaret sig ganske godt i konkurrencerne i 2014, men det har vi jo også tradition for.


Niels Holck modtog 40 års nålen og Svend Roed og Niels Albertsen modtog begge 25 års nålen

Der skete en beskeden udskiftning i bestyrelsen, Ulrik Friis og Bo Bram trådte ud, og i stedet blev Bo Simonsen og Adam Milborg valgt. Bestyrelsen har konstitueret sig med Søren Sarup som formand, Adam Milborg som næstformand og ansvarlig for jordmateriel, Ulrik Eilert som kasserer, Jesper Thomsen som sekretær, og Bo Simonsen og Kenneth Beck er bestyrelsesmedlemmer, hvor Kenneth får ansvaret for flymateriellet. Steen Elmgaard blev valgt som suppleant.


Den ny bestyelse: (fv.) Bo Simonsen, Adam Milborg, Ulrik Eilert, Søren Sarup, Jesper Thomsen, Steen Elmgaard


03. februar 2015

PFT teori 2015

Er det tæt på 24 mdr. siden du sidst tog PFT, så skal du tage det nu. Spørgsmålene ligger på medlemssiderne. Og undervisningen finder sted:


Kom til tiden og nyd en aften i dine kammeraters selskab, mens vi beskæftiger os med det, vi holder rigtig meget af.

12. januar 2015

En ildsjæl er gået bort

Det er med stor sorg vi har fået meddelelsen om, at Kaj Sarup døde mandag den 12. januar 2015 efter længere tids sygdom, 77 år gammel. Kaj sov stille ind omgivet af sin hustru og sine to børn.


Kaj bisættes tirsdag den 20. januar kl. 12 fra Slangerup Kirke

Kaj begyndte at svæveflyve i påsken 1968 i Havdrup Svæveflyveklub, og han var en af dem, der oplevede etableringen af ØSF i 1969. Det var en stor sorg for ham, da han måtte erkende, at han ikke længere kunne beholde sin medical pga. sygdom, men han fortsatte dog som bagsædepilot, så længe han kunne. Og han havde naturligvis variometerlyden, som ringetone på sin telefon.

Kaj var en af de solide støtter for klubben, man altid kunne regne med. Han var en af Tordenskjolds soldater, og han var kendt for altid at være meget omhyggelig med, hvad han lavede. Han var medlem af bestyrelsen i to længere perioder, hvor han fungerede som sekretær.

Kaj efterlader sig hustru og to voksne børn, hvor sønnen, Søren Sarup, i dag er klubbens formand.

Æret være Kaj Sarups minde.


21. december 2014

Formanden sender sine julehilsner til luftens folk

Jeg vil starte denne julehilsen med en afsløring. Måske en afsløring der vil ødelægge din og familiens jul i år og de næste mange år: JULEMANDEN FINDES IKKE. Desværre - ham du måske troede var julemanden var slet ikke julemanden. Det har blot været din far, der var forklædt, eller din overvægtige ubarberede nabo i rød morgenkåbe, som du har forvekslet med julemanden.

Bestyrelsen i Øst-Sjællands Flyveklub har, med baggrund i ovenstående, derfor måtte konstatere at vi ikke får gaver af julemanden. En hel enig bestyrelse har dog besluttet at afsætte et betydeligt pengebeløb i 2015, da vi vil investere i FLARM* til alle klubbens fly. Alle FLARM-enheder skal være installeret og klar til brug inden sæsonstart 2015. FLARM vil gøre det nemmere at “se” hinanden i luften og dermed mindske risikoen for kollision.

Traditionen tro afholdes der julefrokost i klubhuset 2. juledag den 26. december kl 13:00. Her er alle velkommen, og hver især medbringer mad og drikke til sig selv. Det er altid et hyggeligt og velbesøgt arrangement.

Og fortvivl ikke kære medlem. Der er nu mindre end 3 måneder til vi starter sæson 2015. Det sker lørdag den 21. marts kl. 09:00.

Vi ønsker alle en glædelig jul samt et godt og fantastisk flyveår 2015.

Pbv
Søren Sarup

*FLARM: En lille elektronisk enhed med tilhørende display, som installeres i det enkelte fly. På displayet får piloten relative retninger i forhold til, hvor anden trafik med tilsvarende enheder findes. Det betyder eksempelvis, at to fly på kolliderende kurser bliver behørigt advaret inden de (oftest) får visuel kontakt, og dermed kan foretage undvigemanøvrer i god tid og med god sikkerhedsmargin.


11. november 2014

Sidste fase af dræningsprojektet indledt

Det er egentlig ikke så lang tid siden, at det var umuligt at indlede flyvesæsonen på selve udpakningsdagen fordi var for blød eller simpelthen at der stod vand på banen. Hukommelsen - understøttet af mange billeder på væggen i klublokalet - fortæller, at der var flere år, hvor vi til sæsonstart sejlede i kano eller små joller i vandpytterne.

For nogle år tilbage besluttede en gruppe medlemmer, at nu skulle det være slut med al det vandpjaskeri, så de tog fat på et stort projekt med at dræne pladsen. Flyvepladsen ligger lige opad Faxe Å, hvor vandstanden er med til at bestemme, om vi kan komme af med overfladevandet på pladsen, men hvis ikke vandet kan finde ud i åen, bliver det jo bare liggende. Brønde blev etableret og drænrør blev gravet ned, og det medførte, at vi i 2011 for første gang i denne redaktørs tid i klubben kunne indlede flyvesæsonen på selve udpakningsdagen. Det var stort! Og det har vi kunnet lige siden på nær i 2013 som druknede i sne.

Det sidste område, der mangler dræning, er det, der ligger udfor Rolfs hus. Henning Andersen, Niels Holck og Klaus Vang har været med fra starten af i dræningsprojektet, og de har nu taget hul på sidste fase. Her er et godt billede af de tre, som mens vi andre kryber sammen ved pejseilden for at holde varmen, så holder de varmen ved at grave i flyvepladsen, så vi allesammen har en tør flyveplads. Sigtbarheden er under 4000 meter og skyhøjden er under 800 fod.


Henning Andersen betjener gravemaskinen, Niels Holck betjener målepinden og Klaus Vang betjener en skovl model Lysbro


3. november 2014

Nedpakning 2014

Så oprandt dagen, hvor vi pakkede flyveklubben ned for vinteren. Mange medlemmer var mødt frem og alle hjalp alle med at få puttet flyverne i vogne og på værksted.

Nu skal alle fly gennemgåes omhyggeligt og serviceres, og der skal også lige laves nogle få reparationer. Og det bliver tid til alle de andre vintersysler såsom teoriundervisning.

Vi har haft en forrygende sæson, hvor vi fik fløjet mere end sidste år på trods af at oktober næsten regnede væk. Sæsonen slutter imidlertid ikke for vores nye TMG, Rotax Falken, som er blevet lidt af et hit i klubben. Medlemmer står i kø for at flyve i den, og så længe banen ikke er for blød flyver vi alt det vi kan.

Dagen sluttede med pokalfest. Bo Bram havde igen arrangeret en fest med mad som selv han havde svært ved at udtale. Og det var meget vellykket.

Ved pokaluddelingen blev årets elev Charlotte Uhlott, som gerne ville dele pokalen med de to andre "Charlie's Angels", Tina og Susanne. De tre kvinder har sat deres tydelige præg på elevgruppen, hvor deres høje aktivitetsniveau og store hjælpsomhed har givet flyvedagene et boost. De fortjente og fik en stor applaus fra forsamlingen.

Og Bent Byskov blev af elevgruppen valgt til årets instruktør. Med 164 starter i bagsædet er han også den der har fløjet mest af instruktørerne. Han har stillet op til de intensive skolingsuger og han har brugt sin sommerferie på at tage med på sommerlejren, så det var et fortjent valg.

Bestyrelsen uddeler også en pokal til det medlem, som har ydet en ekstraordinær indsats for klubben i det forløbne år. Pokalen har øgenavnet "Gå død pokalen" fordi den der får den "går død" det efterfølgende år. Det mener bestyrelsen imidlertid ikke vil ske for pokalmodtageren, der i år var Jens Børsting. Han har stået for lægning af den nye terrasse, og han har deltaget i begge arbejdslørdage, hvor han og hans grupper fik udført mange af de større og vigtige opgaver.


Her er ikke mindre end 12 mand ved at sætte vores nye ASW20 op i transportvognen. Normalt kan tre mand gøre det, men det er bare så herligt at kunne hjælpe – også med at se på.


Campingvognene køres i hangar, så de kan holdes friske vinteren over. Tågen lå ganske tæt på Kongsted.


Vores nye Rotax Falke har fået en god plads i hangaren.


14. oktober 2014

Svæveflyvesæsonen lakker mod enden

Lørdag den 1. november pakker vi flyveklubben sammen til at gå i vinterhi. Vi mødes kl. 9 til fælles morgenmad, og således styrket går vi i gang med at skille fly ad, sætte dem der er er forrest i køen i flyværkstedet og alle de andre i transportvognene. Nu er det så tiden til at gå og nusse om vores dejlige flypark, så når vi pakker ud den 21. marts 2015 er det hele 100% klart. Holdlisten er allerede klar, og alle ved hvilket fly de er tilknyttet.

Teoriundervisningen står også lige om hjørnet. Vores mange nye elever skal nu lære en masse spændende ting om aerodynamik, meteorologi, menneskelig ydeevne og begrænsninger, love og bestemmelser, flyvelære samt instrument- og materialelære. Der bliver nok at tage sig til i løbet af vinteren. Og som altid i ØSF er teoriundervisningen inkluderet i kontingentet.

Og alle de andre ting vi har stående rundt omkring såsom campingvogne, bænke, trampolin mv. skal jo også i hi i hangaren.

Om aftenen skal der festes. Bo Bram har tilrettelagt et overdådigt ædegilde, som kan fortyndes med de væsker, som væddemålstaberne stiller til rådighed. Og under festen skal drikkevarerne til næste fest sikres ved indgåelse af højrisiko væddemål. Og så skal der deles pokaler ud. Husk tilmelding til festen på medlemssiderne.


6. oktober 2014

Rotax Falke på vej til Kongsted

Klubben har købt en Rotax Falke (100 hk) med slæbekrog. Den har indregistrering D-KEOS og har fungeret som slæbefly og TMG med base fra Aeroporte Villamartin i Sydspanien.

Den står nu på en lastbilstrailer fra Niels Pagh Logistics og er på vej til Kongsted. Vi forventer ankomst torsdag den 9. oktober, men det kan godt blive lidt forskubbet.

Niels Holck og Ulrik Friis gennemgik flyet omhyggeligt i Villamartin, og der var ingen bemærkninger. Det er i overordentlig god stand. Det er taget i brug i juni 2003, og de 11½ år kan ikke ses på flyet.


Niels Holck tog den første prøveflyvning i D-KEOS

Flere billeder


27. september 2014

Jørn Theil S-pilot - Tina Stampe lokalflyver

En god dag på Kongsted

Cumuluserne blomstrede tidligt i lørdags, og senere gav de da også løft nok til at man kunne bruge termikken under dem. Vejrmæssigt var det en rigtig fin efterårsdag. Og der var stort fremmøde både af gæster og af medlemmer. Og så landede OY-TUX kort før briefingtid, og ud steg Anders Madsen, S-kontrollant i Tølløse Flyveklub, som havde udset dagen til at gennemføre det store check af ØSF. Han deltog i dagens briefing, fik tjekket mange forskellige slags papirer, og sikrede sig også at instruktør Niels Holck kunne flyve sikkert rundt med eleverne. Flyvechef Bent Byskov og S-kontrollant Niels Holck var dagens instruktører, så de havde prøvet det før. Og såvidt redaktøren erfarer, havde Anders ingen bemærkninger.


Her letter OY-TUX fra EKKS med Anders Madsen ombord

Flyvemæssigt gik det også forrygende. Jørn Theil bestod den praktisk S-prøve, og han kan nu igen kalde sig S-pilot. Det er faktisk tredje gang han består prøven, da han to gange tidligere pga. arbejde har deponeret sit certifikat. Nu håber vi alle, og sikkert ikke mindst Jørn, at han nu får fred for sit arbejde til at dyrke svæveflyvningen.


Jørn er klar til S-prøven. Susanne viser hvad vej vinden blæser

En anden pilot kunne også tage hjem med et smil på læben: Tina Stampe bestod prøven til lokalflyvningstilladelsen, som er den lille S-prøve.

Og så var der Mark Bendtsen, som nu indleder en ny dimension i sin svæveflyvekarriere. Han begyndte nemlig fortræningen til hjælpeinstruktørkurset (HI), og han skulle her vise på de første flyvninger, at han kunne huske alt, hvad han havde lært om landingsrunder, cockpitcheck før og under flyvningen, sigtepunkt under landing mv. Håndværket fejlede ikke noget, men det gjorde hukommelsen. Men det bliver der taget hånd om!


Her er Mark klar til start i RR med en gæst i bagsædet. Senere måtte Mark rykke om i bagsædet i vise han kunne flyve den derfra

Henning Andersen og Bo Nielsen tog sig en god tur i RR, Filip Bojanowski og hans fædrene ophav Lech fløj gode ture i vores to flapsfly, og Anders Nøhr fik luftet Astiren.


Henning og Bo ser svært tilfredse ud lige før de skal flyve i RR. Det er godt nok også fedt at vinde Duoen til lodtrækningen

Jan Andersen havde en aftale med Nordic Gliding Magazine om en fotosession, hvor Jens Trabolt skulle flyve i en Faeta og tage billeder af Jan i sin EB29.


Jan er ved at være klar. Der er mange ting der skal tjekkes inden starten i en EB29

Som sædvanligt var den hårde kerne af kvindelige svæveflyvere mødt op: Charlotte, Susanne og Tina, men de ville pinedød ikke fotograferes, mens de spiste rugbrødsmadder. Det blev de ganske vist, men fotografen har finfølelse nok til ikke at vise billedet. Så hvordan de ser ud mens de gumler rugbrødsmadder må du, kære læser, tænke dig til. Men det er godt nok et fint billede. Charlotte flyver (endnu) R2, og hun sørgede for at alt fungerede på startområdet, Susanne fløj RK, kørte traktor og blev også "sendt" ud på en ekskursion på Lystrups brakmarker , men det er en historie, der skal fortælles en af de lange vinteraftner foran pejseilden i briefingrummet. Og Tina fik fløjet de sidste normer på B-7 og bestod som nævnt prøven til lokalflyvningstilladelsen, B-8.


13. september 2014

Arbejdsdag i klubben

Vi er en stor klub med mange ting, hus, hangar, spil, wirehenter, 9 fly, 3 traktorer, 22 rottefælder, 7 transportvogne osv. Nogle af tingene bruger vi sjældent, men når der så er brug for dem forventer vi jo de virker.

Det prøver vi så at få på plads en sådan arbejdsdag. Jens Børsting, Søren Sarup, Niels Holck, Bo René Nielsen, Sanne Hansen, Jesper Thomsen, Jan Hebnes, Laurits Rasmussen, Adam Milborg, Henning Andersen, Jørgen Hansen, Peer Fribo og hans søde kone Soffi, Martin Kruse, Klaus Juhl, John Hansen, Lech Bojanowski, Susanne Jensen, Henning Pedersen og ikke mindst Bageren, som lavede frokost til os. Deltes om at få:


Det er fantastisk at opleve 21 medlemmer knokle løs, så de resterende 84 medlemmer også kan nyde godt af det.


Klaus, Niels, Jens, Søren og Jan er ved at losse materialet til nye vindskeder og gipsvæg


Soffi og Peer sætter nyt vindue i startvognen


Susanne oppe på spillet og Martin inde i førerhuset rengjorde spil og wirehenter


Oprydning i rottefælderne. Henning, John, Sanne og Jørgen undrer sig over alt det ragelse, der havde samlet sig i rottefælderne


Soffi hjalp Bageren med at lave en excellent frokost


Efter megen arbejde er det en fornøjelse at sætte sig ved et veldækket bord


3. september 2014

BØF Rally

ØSF afholder det legendariske BØF Rally i den kommende weekend 6.+7. september. Piloter der ønsker at flyve med på de stillede opgaver kan tilmelde sig på dagen. Der bliver opgaver for alle.

Ønsker man at deltage i BØF festen skal man imidlertid tilmelde sig til Bo Bram på e-mail.

Reklame for BØF festen


23. august 2014

Victor Graef Christensen fløj solo

I dag fløj Victor solo. Uden besvær håndterede han ASK 21eren, R2, i den turbulente indflyvning, hvilket overbeviste instruktøren Ulrik Friis om, at det var på tide at få sendt ham solo. De sidste afbrudte starter blev fløjet, og han fik endnu en til af slagsen, da wiren faktisk sprang. Han fik fløjet sine 3 solostarter i ASK 21eren, R2, og han blev et par timer senere omskolet til ASK 23eren, RK. Hvis ikke smilet var bredt nok efter soloen, så blev det det efter at have stiftet bekendtskab med RK.

Victors forældre, som selv har svævefløjet, måtte bare køre til Kongsted og sige tillykke til sønnike.

Da flyvebøgerne blev ført efter endt flyvning sagde Victor: "Det havde jeg godt nok ikke lige regnet med, da jeg stod op i morges."

Vi fik også besøg af et par naboer, som jo altid er velkomne, og de fik også fløjet lidt.


En glad Victor med en buket af markens gule blomster flankeret af instruktør Ulrik Friis, som også er glad


7. august 2014

VM: Peter Eriksen dagssejr i 18m - Henrik Breidahl andenplads i 15m

Nu er "drengene" ved at komme i medaljehumør til VM. I dag tog Peter Eriksen en dagssejr i 18 meter klassen ved at gennemføre en racing task på 325 km med 138 km/t.

Og Henrik Breidahl i 15 meter klassen har endelig fået sat fart i sin lånte Ventus 2ax og tog en anden plads efter Sebastian Kawa. Han fløj opgaven på 314 km med 125 km/t.

Desværre forbedrer det ikke deres samlede stilling ret meget, men Peter klatrer da stille og roligt opad og besætter pt. 8. pladsen. Henrik er nr. 17. Det går den rigtige vej.


Peter Eriksen og Henrik Breidahl - de ser ikke helt utilfredse ud efter dagens præstationer


5. august 2014

VM i Leszno i fuld gang - to ØSFere deltager

Henrik Breidahl og Peter Eriksen deltager i VM i henholdsvis 15 meter og 18 meter klassen. Indtil videre er deres placeringer midt i felterne, hvilket er lidt atypisk, da Henrik altid rimeligt hurtigt etablerer sig i top 10. Henrik flyver i en lånt Ventus 2ax, som måske ikke lever op til forventningerne.

Peter flyver til gengæld i sin egen ASG 29E, som han blev fransk mester i, så her er pilot og flyver sammentømrede. I søndagens konkurrence tog han da også en fjerde plads, så han er begyndt at vise tænder i konkurrencen.

Følg konkurrencen på den officielle hjemmeside: Klik her

Følg det danske hold på deres Facebook side: Klik her


31. juli 2014

Martin sluttede med en dagssejr


Simon Pedersen, Svævethy, Frederik Nøddelund, Vejle Svæveflyveklub og Martin Andersen, ØSF

Martin sluttede som han begyndte: Med en dagssejr. Samlet blev han treer til Junior DM. Stort tillykke! Martin har fløjet meget stabilt under hele Junior DM og han har hele tiden haft kontakt med toppen.

Dagens opgave var en arealopgave på 2 timer, hvor Martin fløj meget tæt på de 2 timer og en distance på 214 km med 107 km/t.

Junior DM og SAC har været præget af rigtig godt flyvevejr med kraftige termikbobler, hvorfor hastighederne mellem boblerne også har været høj. Og her måtte Martin sande, at godt nok har hver flyver et handicap, men når det går så stærkt som her, så kan handicapet ikke godtgøre forskellen på en Discus 2 og en LS4.


27. juli 2014

Der blev skrevet historie i dag

Kan det tænkes, at det tidligere er hændt i ØSF, at de eneste medlemmer der mødte frem til flyvning alle var kvinder? Det var ihvertfald hvad der skete i dag, Susanne Weidinger, Charlotte Uhlott og Tina Stampe var de eneste på lodtrækningslisten. Det må da være en historisk dag. Ingolf Nielsen og Ulrik Friis var instruktører.


Her er de så, de aktive kvinder: Susanne, Charlotte og Tina.

Men pyyyh hvor var det varmt. 29 grader og næsten ingen vind. Alle fik fløjet. Hen på eftermiddagen dukkede KirkeBo op og tog en runde i RK. Om han har en særlig kontakt til vejrguderne, eller om han har gjort noget han gerne måtte, ved vi ikke. Vi ved til gengæld, at uden varsel fik vi en monumental regnbyge med lidt tordenbulder i det fjerne kort tid efter han var landet. Vi pakkede sammen og KirkeBo og Ulrik Friis blev vasket grundigt af regnbygen som tipholdere. R2 og RK blev også våde. Sikke en dag.


Her pakkes der sammen i en fart. De fleste sidder i ly for regnen, men ikke tipholderne.


Ulrik Friis holder tippen på R2 og KirkeBo holder tippen på RK og Susanne sidder på traktoren. Allerede her er begge tipholdere gennemblødt og det siger svup svup svup for hvert trin med regnvand i skoene.


26. juli 2014

ØSFerne gør sig bemærkede til SAC

Martin Andersen lagde hårdt ud ved Junior DM, ved at tage en dagssejr på første konkurrencedag. Han flyver i klubbens LS4a, L7. Junior DM afvikles samtidigt med SAC, hvor ØSF er repræsenteret ved Filip Bojanowski og Torsten Sølund i 2-sædet klassen, hvor de flyver i klubbens Duo DiscusT WL, RR, og Claus Elmeros der flyver i sin egen LS6/18m, YF.

Filip og Torsten fløj i torsdags også en dagssejr hjem. I årets - hvis ikke århundredets - danske flyvevejr, gennemførte de en hastighedsopgave på 440,7 km med 125,4 km/t i snit. Wauw!!!

Martin er vicedanmarksmester, så han har noget at kæmpe for. Lige nu ligger han nr. 5 i den samlede stilling, men der er god tid til at forbedre den stilling, da SAC først slutter på torsdag. Selvom Filip og Torsten fløj hele feltet agterud i torsdags, så indtager de pt. sidstepladsen i 2-sædet klassen men som nr. 14 i den samlede SAC stilling.

Claus Elmeros har ikke rigtigt fået gang i YF, hans placering er pt. nr. 16.


14. juli 2014

Sommerlejren blev et hit



Klar til afgang. 4R var kørt i forvejen, og RK kørte om onsdagen. Fv.: L7, K2, 2B, W4, RR og R2.
I forreste række fv.: Jørgen, Stines hund, Stine, Bo B., Birgit (også kaldet Lone), Victor, Kenneth, Henning, Sanne, Matti med Peter på skuldrene, Peer og Susanne. Bo R. travede rundt i hangaren, Bent og Bo S. var allerede i Jylland, Jürgen og Tina ville støde til senere, Palle og Paletten var kørt...

Vejret! Vigtigt at bestille godt vejr til en sommerlejr

Vejret var som en god dansk sommer skal være: Varmt og fugtigt blandet med småregn og en enkelt tordenbyge, men mest sol og dejlige cumulusskyer. Vi blev tilgodeset med rigtig meget dejligt flyvevejr, og alle - næsten alle - fik fløjet i den jyske termik, der ind imellem fik de sjællandske variometre til at gå amok og udsende bip-bip lyde vi ikke tidligere havde hørt. Kastede man lige et blik på variometret stod nålen i bund på plus siden. Det var flyvevejr.

Vejret var temmelig utraditionelt, idet lavtrykkene kom sydøst fra, tog en kurve op over rigets sydlige kanter og forsvandt sydvest på. Den slags vejr er noget rod. Lavtryk skal komme fra vest, gå lidt nord om Danmark og derefter tage til Sverige, så vi kunne flyve på en bagkant af koldfronten. Sådan! Men nej. Slæbepiloten Jan gav os hver morgen en glimrende vejrbriefing, men også han var forbeholden overfor vejret den følgende dag.

Peer Fribo har skrevet om sine oplevelser på sommerlejren.

Dygtige arrangører

Sommerlejr arrangørerne Bo René og Susanne godt assisteret af Bos kæreste Sanne (han burde snarest gifte sig med hende), sørgede for at alt var tilrettelagt så langt som den slags nu kan tilrettelægges. Der sker altid noget henad vejen som ikke kan forudses. De havde overtalt Bo Bram og Birgit til at stå for morgenmad og frokost, og når vi alle 22 sad bænket om morgenbordet i Arnborg hytten og gumlede perfekte blødkogte æg, nybagt franskbrød, frisklavet kaffe, juice og alle slags pålæg, så kunne vi høre egernet rende på taget. Det var som en andagt - men det har Bo Bram jo også god forstand på. Desværre skulle Bo B. tilbage til arbejdet med andagter og den slags, så hans og Birgits tjans blev overtaget af Peer og Peter I. Og de holdt stilen - næsten. For kunsten at lave 22 perfekt blødkogte æg på samme tid skal lige læres.


Hygge på terrassen i den lune sommeraften

Stor tak til Bo B., Birgit, Peer og Peter I. for at holde os mere end i live hver morgen. Og frokosten sørgede de også for.

Jørgen var spillets overmand

Og også stor tak til Jørgen Hansen for at holde Arnborg spillet kørende. Vi har nu igennem 3 sommerlejre haft vores hyr med dette spil, som burde være pakket i mølpose for lang tid siden. Det er ikke et spil som er Danmarks Svæveflyvecenter værdigt. Men Jørgen har hvert år reddet lejren ved at holde spillet kørende.

Vi fik fløjet!

Hvad fik vi så ellers tiden til at gå med? Nå - jo, udover at vi fik rigeligt at spise både morgen, middag og aften, så fik vi fløjet. Lidt statistik:

Hørt på startstedet: Det var simpelthen den bedste flyvetur jeg har haft! Citat: Matti.

De unge fik en dukkert

Det varme vejr fik lokket "drengene", Kenneth, Matti, Peter I. Bo S., Victor og Christian til at tage en dukkert i badesøen på den anden side af vejen. Desværre mistede Bo S. sine briller, så han ikke kunne flyve bagefter. Men i stedet hjalp han til, hvor der var behov.

Vi besøgte FLSK

Bent Byskov fik arrangeret et studiebesøg hos Flyvevåbnets Flyveskole (FLSK), hvor vi fik en fremragende indførsel i uddannelsen til pilot i RDAF. Her lærer man selvfølgelig aspiranterne at flyve, men det er en biting set i det store perspektiv, da FLSK ikke alene skal udvælge egnede personer til et liv som pilot i Flyvevåbnet men også som fremtidige ledere. Som FLSK siger, så skal de nok lære aspiranterne at flyve, alle kan lære at flyve, men det er alle de andre kvaliteter, som også skal være på plads før personen bliver udvalgt. Og FLSK er grundige, meget grundige. Beståelses procenten er ikke høj!


Christian og Victor sidder og drømmer mens PED fortæller. Peer og Jørgen erogså interesserede.

En svæveflyve pilot, som optages på skolen har selvfølgelig lært at flyve inden, og han eller hun vil kunne gå solo efter et færre antal timer, men efter solo udjævner det sig. Men en svæveflyvepilot vil altid have fornemmelsen for at svæve, selvom glidetallet på maskinen med motor der flyves i er som et flygel fra femte sal.

Besøget omfattede også en rundvisning i hangaren, hvor vi måtte klappe en T17 og sidde lidt i den og drømme. Vores formidable guide, JON, fik hjælp af nogle gode repræsentanter for de kommende piloter, CES og PED.


Hele koret dækker fuldstændig for udsigten til en fin lille T17

Torsdag morgen fik et low-pass af en T17 henover Arnborg hytten os til at lade morgenmad være morgenmad, og vi for ud af hytten og stod der og glanede op i himlen med åben mund og polypper og vinkede som besatte til de to i T17eren, som også vinkede tilbage.

Der dukkede andre ØSFere op

Klaus Vang var på Arnborg det meste af tiden, men da han jo er formand for Arnborg Bestyrelsen, havde han nok at lave med det. Men lørdag trådte han til som instruktør og fik fløjet nogle gode ture med et par elever. Den anden Klaus med K, Klaus Juhl, dukkede også op, og han gav bl.a. Bo René en introduktion til strækflyvning i RR, Duo Discusen.

Instruktørerne fik lidt lækkert

Den faste instruktørstab på sommerlejren, Bent Byskov, Henning Andersen, Claus Elmeros og Ulrik Friis fik omskolet 4 og sendt 2 solo efter en del svedige ture i bagsædet på R2. Når hooden blev lukket og der blev ventet på at spilføreren fik veteranspillet sat i indgreb, gik der som regel en del tid, hvor kropslige væsker piblede frem på både elev og instruktør udløst af den kraftige temperaturstigning i cockpittet. Det blev påskønnet af eleverne, som ved afslutningsmiddagen forærede hver instruktør en lille kurv med lækre detaljer i. Bl.a. en deo-body-spray. Hmmmm. Alle instruktørerne fik heldigvis også tid til at flyve lidt alene.

En god sommerlejr

Alt ialt en rigtig dejlig sommerlejr kun skæmmet af dårlig performance på Arnborg spillet, som havde sit mas med at hive en ASK 21 op i en normal spilstart. Godt vejr, et sæde til alle piloter - dog måtte eleverne stå i kø. Men efter Susannes solo blev køen lidt mindre, og nu når Tina også flyver solo er køen igen skrumpet. God mad - det skal til, ellers... Kirstens kantine serverede god og rigelig dansk aftensmad til alle. Den sidste dag havde hun lavet en forret med noget fisk og skaldyr. Ummm. Masser af flyvning og godt kammeratskab. To af instruktørerne opførte til en morgenbriefing fadæsen: "To gamle sure instruktører hidser sig op over et dårligt spil". De blev dog hurtigt bragt til fornuft igen af Peter Sommerlade, som også var med og som fløj i sin EB29.

Lidt om alle der var med

Redaktøren har ikke helt styr på hvem der var med på lejren hvornår, men Jürgen var der, og han fik sig en god termiktur og blev bedre til sine højre venstre kurver og kursflyvning. Stine havde taget sin kæmpemæssige hund med. Den har et eller andet besværligt racenavn, men den var meget velopdragen og venlig. Stine fik også luftet L7 i den jyske termik flere gange. Og Kenneth fik et par længere bagsædeture sammen med Bo B. men fik da også selv fløjet lidt i L7. Victor var her og der og alle vegne. Så længe Victor var i nærheden behøvede man ikke at råbe på hjælp, det havde Victor allerede spottet og stod parat. Hans lille Polo var som skabt til at trække K2 på den lille lette transportvogn. Christian Quuade, vores helt nye medlem, blev introduceret til ØSF ved at deltage i sommerlejren. Nogle vil nok mene at det er hård kost, men i så fald var det ikke noget Christian havde problemer med at fordøje. Han var en utrættelig hjælper på startstedet når han ikke fløj, og han sørgede sammen med Stine og Peer for, at startlisten blev ført kompromisløst.


Hjemme igen


12. juli 2014

Tina Stampe fløj solo

I dag var det så Tina Stampes tur til at flyve solo. Hun gennemførte 2 fine solostarter, men så punkterede R2, så den sidste start må vente til vi er tilbage på Kongsted. Men det var en meget glad Tina som modtog sine kammeraters blomsterbuketter og lykønskninger. Det var også en glad instruktør der kunne lykønske sin elev.
Tina med et tilfreds smil på læberne. Instruktøren Ulrik Friis ser mere alvorlig ud. Det er jo seriøst, det her.

Udover denne bedrift, så var vejret så godt, at de fleste på sommerlejren fik sig en termiktur. Susanne havde rigtig fået fløjet sig ind på RK, så efter at have kæmpet en rum tid i en mager termikboble, så gav den endelig pote og hun fik snoet RK op i 1.550 meter og fløj i 1 t 45 min.

Beretning fra sommerlejren er undervejs.


11. juli 2014

Jørgen Hansen flyver varigheds sølvbetingelsen hjem: 5 timer

Fra sommerlejren: I går blev Jørgen Hansen omskolet til klubbens ASW 24WL, og den passer ham så godt, at hans sidste omskolingsflyvning varede 4,5 time. Han sidder godt i den og flyets egenskaber passer ham rigtig godt.

I dag havde han så flyveren helt for sig selv, og han fløj så sølvbetingelsen for varighed hjem: 5 timer. For at være på den sikre side fløj han næsten 6 timer.

Dagens vejr var heller ikke dårligt. Claus Elmeros fløj omkring 300 km, Bo Rene og Klaus Juhl fløj 230 km i Duo Discusen, hvilket også var en introduktion for Bo til strækflyvning. Henning Andersen havde fået tjansen i bagsædet på ASK 21eren, og han gav eleverne flere termikture. Og vi skal ikke glemme Susanne Weidinger, som fløj solo i går, hun blev omskolet til ASK 23. Peter I. og Matti fik også nogle gode termikture i hhv. Astiren og ASW 20en. Og Ulrik Friis vandt Ventusen ved lodtrækningen og fløj en stille og rolig ttur til Århus og retur.

Termikken i Midtjylland var forrygende, hvor variometrene nogle gange gik helt i bund og udsendte bip-bip lyde som sjældent er hørt før. Termikken gik til ca. 1.700 meter, hvor den var højest (lige over Arnborg).


10. juli 2014

Susanne Weidinger solo

Under sommerlejren på Arnborg fløj Susanne Weidinger i dag solo. Efter lidt betænkningstid satte hun sig op alene i R2 og gennemførte tre flotte flyvninger. Bent Byskov var helt eniig med de andre instruktører om, at nu var det på tide.
Susanne med en buket af markens blomster, som hun fik af alle sine klubkammerater. Og den ansvarlige instruktør Bent Byskov.


30. juni 2014

ØSF flytter til Arnborg i uge 28

Der er tilmeldt knap 20 medlemmer til sommerlejren, og alle fly flyttes til Arnborg i uge 28. Karavanen forlader Kongsted efter flyvedagens afslutning søndag den 6. juli, og den vender tilbage den 13. juli ved mørkets frembrud.


18. juni 2014

Bo Simonsen bestod S-certifikat prøven

Bo Simonsen bestod i søndags den praktiske prøve til S-certifikatet, så nu har Bo "pappet" i hus. Nu begynder så den fascinerende del af svæveflyvningen med ture ud over landskabet.


Bo (tv.) lykønskes af S-kontrollant Niels Holck. Hvorfor Niels har fået blomster melder historien ikke noget om.


16. juni 2014

Arbejdslørdag stor succes

Det er blevet en rigtig god tradition med arbejdslørdagene. Lørdag den 14. juni var briefing lokalet fyldt til morgen briefing, og det var kun en trediedel, der skulle ud at flyve, alle andre var mødt op for at give klubben en hånd. Over 30 medlemmer deltog aktivt i arbejdet med at passe på vores facilitetter og ting.

Vi fik ordnet stort set alt på opgavelisten:


11. juni 2014

Intensiv skolingsuge

Eleverne har i denne uge flyvning hver dag. De lange lyse aftner udnyttes, og i tirsdags blev det til 21 starter for 3 elever. Jürgen, Francesco og Victor fik fløjet 7 ture hver med Søren Sarup som instruktør. Hermed et par stemningsbilleder.


Her øves flyvning med solen i ryggen med høj hastighed og utraditionel landingsrunde


Her går dagens næstsidste start


7. juni 2014

Ny terrasse til klubhuset

Nu kan man ikke sige at ØSF er underforsynet med terrasser, idet der findes en glimrende terrasse med formiddags- og middagssol ved klubhusets sydgavl. Her er der i tidens løb drukket hundredvis af liter kaffe og næsten tonsvis af Bagerens kager. Vi har ihvertfald taget et tons på af alle de lækkerier. I den modsatte ende, ved klubhusets nordgavl findes også en terrasse, hvor man samles ved eftermiddags- og aftensolens stråler. Også her er der skyllet meget væske ned med tiden. Men de er for små - de der to terrasser. Der kan ikke stå 120 mennesker og spise og drikke og snakke og spilde tiden på nogen af terrasserne.

Terrassemæssigt kan vi ikke holde stille, vi manglede helt klart en 80 kvm. terrasse til de store grillfester, så en pressionsgruppe satte pres på bestyrelsen, som til sidst gav efter og bevilgede pengene til indkøb af sten, grus mv. Nu er vi så heldige, at Jens Børsting tidligt havde nævnt, at han da godt ville stå for anlæggelsen og Henning A. er indehaver af nogle ret smarte maskiner, som kan grave, vibrere og andet spektakel. Og vores store traktor kan have en stor skovl bagpå.

Og så gik det ellers derudad. Jens fik hjælp af især Henning A., men Søren S., Torsten og Lech og sikkert flere var ivrige bidragydere. I løbet af nul komma fem var terrassen anlagt. Hermed lidt billeder.


Jens var primus motor - og hvilken motor!


Før


Efter


Arkiverne: 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001

Abonner på nyhederne: Rss | E-mail